Gebouwen
Oude Pastorie

Huidige situatie – Verhuur

Het gebouw en de mogelijkheden

Achter de Sijpekerk ligt ‘de Oude Pastorie’. Dit prachtige gebouw is in de jaren ’70 van de 20e eeuw geheel in historische stijl gerestaureerd. Op eigen terrein is een parkeergelegenheid aanwezig voor zo’n veertig auto’s.

Dit is van oudsher de woning van de predikant van de gemeente.

Het gebouw wordt nu vooral gebruikt voor kerkelijke activiteiten. Denk hierbij aan de kinderkerk, jeugdkerk en crèche tijdens de zondagse erediensten, maar ook aan het Leerhuis, catechisatie en oefenavonden van Praise Loosdrecht.

Daarnaast is het mogelijk om de Oude Pastorie te huren voor (kleinschalige) feesten en partijen.
Het gebouw bestaat uit drie zalen: de grote zaal, de schouwkamer en de crècheruimte. Deze zijn overigens niet afzonderlijk van elkaar te huren. De keuken ligt centraal tussen deze drie ruimtes.

Entree

De hoofdingang geeft toegang tot de ruime stijlvolle hal, met garderobe, die helemaal doorloopt naar de achterzijde van het gebouw. De gang geeft toegang tot de grote zaal, de schouwkamer en de keuken. De eveneens aangrenzende kelder en opkamer worden alleen voor kerkelijke activiteiten gebruikt. In deze hal bevinden zich twee toiletten. In de ontvangstruimte bij de achterdeur bevinden zich ook nog twee toiletten.

Grote zaal en schouwkamer

De grote zaal is ongeveer 60m2 en geschikt voor groepen tot ± 60 personen, hierbij gebruikt men vaak de schouwkamer (ongeveer 20m2) voor het opdienen van een (buffet)maaltijd. De grote zaal heeft een authentieke uitstraling en beschikt over tafels en stoelen in eenzelfde sfeer. Karakteristiek aan deze zaal is de verhoging halverwege de ruimte – een overblijfsel van vroeger tijden. De grote zaal is geschikt als bijeenkomstruimte voor vergaderingen, recepties, condoleances, feestruimte voor familiegelegenheden of als stijlvolle ambiance voor een lunch of diner. De schouwkamer ademt eveneens een nostalgische sfeer, met een prominente plaats voor de enorme schouw en prachtige originele inbouwkasten. Deze ruimte beschikt over tafels en (kinder)stoelen.

Keuken

De luxe keuken is voorzien van een gasfornuis, een oven, een koelkast, een vaatwasser, koffiezetapparatuur, waterkoker en aanrecht met spoelinrichting.

‘Crèche’ voor jong en oud

De ‘crècheruimte’ is een multifunctionele ruimte met een huiselijke sfeer, te bereiken via de keuken of ontvangstruimte bij de achterdeur. De twee afstapjes bij binnenkomst zorgen voor een beperkte entree door minder valide personen. De ontvangstruimte bij de achterdeur geeft toegang tot nog eens twee toiletten.

Tuin

De achterdeur, aan het einde van de hal, geeft toegang tot het buitenterras. Dit terras is bij huur van het pand ook tot uw beschikking. Houd er wel rekening mee dat er, behalve twee picknickbanken, geen tuinmeubilair aanwezig is en de tafels en stoelen van binnen niet naar buiten verplaatst mogen worden.

Parkeren

Naast het gebouw bevindt zich een grote parkeerplaats; parkeren is gratis.

Veranderplannen – Gemeente-update januari 2024

Oude Pastorie in een nieuw jasje…

Onze Oude Pastorie is een prachtig historisch gebouw, dat dienst doet als bijgebouw en ontmoetingscentrum naast de Sijpekerk. De ruimtes op de begane grond en te prachtige tuin zijn in gebruik door onze gemeente en ook beschikbaar voor verhuur.

De eerste verdieping is verhuurd en in gebruik tijdens kantooruren.

Door het verhuren van het Wijkgebouw is deze ruimte niet langer beschikbaar voor gemeenteactiviteiten waardoor de Oude Pastorie en prominentere rol in ons gemeenteleven is gaan spelen. Daarmee is ook de functionaliteit en bruikbaarheid meer onderwerp van gesprek geworden.

Om zicht te krijgen op de behoefte van onze gemeente is er een werkgroep in het leven geroepen die zich buigt over het gebruik van de Oude Pastorie. Gemeenteleden zijn in de gelegenheid gesteld hun ideeën kenbaar te maken, en kunnen dat ook blijven doen. De werkgroep inventariseert de wensen en de mogelijkheden m.b.t. aanpassingen en veranderingen, met als doel om een plan van aanpak aan kerkenraad en in en later stadium aan onze gemeente voor te leggen.

De werkgroep komt tot de volgende conclusie(s):

• Het interieur is verouderd en verdient modernisering en verduurzaming, maar de voornaamste conclusie is dat er (een) ruimte ontbreekt om alle groepen op zondagmorgen te kunnen huisvesten.
  • Daarbij is de grote zaal niet gebruiksvriendelijk door het hoogteverschil en te klein voor het gewenste gebruik.
  • De ruimtes moeten aangepast worden naar de wensen van nu; denk aan verduurzamen, frisse look met behoud van charme, betere akoestiek, etc.
  • Behoefte aan meer bergruimte.

De werkgroep stelt het volgende voor:

• Een uitbreiding aan de achterzijde om te voorzien in extra ruimte – met de wens de toegang tot de tuin te vergemakkelijken;
  • Een uitbreiding in een passende stijl;
  • De toiletgroepen worden vernieuwd en tevens voorzien van een mindervalidetoilet en babyverschoningruimte;
  • Verhuur eerste etage voortzetten, zodat er ook doordeweeks leven is in en om het pand.

Momenteel werkt de werkgroep aan een programma-van-eisen om voor te kunnen leggen aan een architect. Het streven is om in het voorjaar van 2024 tot concrete plannen te komen en deze (inclusief tekeningen) aan de gemeenteleden voor te leggen. Opvolgend wil de werkgroep eventuele vergunningsaanvragen en voorbereidingen verder gaan uitwerken.

Wordt vervolgd – wij houden u zo goed mogelijk op de hoogte.

De Oude Pastorie-commissie

Voor afspraken over verhuur, bediening en catering kunt u contact opnemen met Henk en Wilma Hennipman, oudepastorie@live.nl

Adres: Nieuw-Loosdrechtsedijk 169