Gebouwen
Kerk in Oud-Loosdrecht

Nederlands Hervormde Kerk. Eenvoudig zaalgebouw met rechte kroonlijst en mansardedak, 1843. Hardstenen poort. Tweeklaviers orgel in 1867 gemaakt door Flaes en Brunjes voor de Herv. Kerk te Barsingerhorn. In 1969 overgeplaatst naar Oud-Loosdrecht. Klokkenstoel met klok van L. Hervé, 1661, diameter 102 cm

De Hervormde kerk Oud-Loosdrecht is verkocht.

Op 8 september 2019 werd in deze kerk de laatste reguliere kerkdienst van de Hervormde gemeente Loosdrecht gehouden. De kerkgemeente van Oud-Loosdrecht was zodanig uitgedund dat zij de samenvoeging hebben gezocht met de zustergemeente in Nieuw-Loosdrecht. Op 1 januari 2019 werd deze samenvoeging een feit. Zo is de Hervormde Gemeente Loosdrecht ontstaan. De Sijpekerk is de vaste vierplaats voor de gemeente. Besloten werd een nieuwe bestemming te zoeken voor het kerkgebouw in Oud-Loosdrecht.

Op 31 december 2021 is het kerkgebouw, verkocht aan de St. Lichtbaken Loosdrecht.

In mei 2018 werd door deze stichting al het initiatief genomen om het kerkgebouw een openbare en culturele functie te geven. Via een crowdfundaktie werd het vereiste aankoopbedrag opgebracht. Door herbestemming van het gebouw wordt het rijksmonument behouden en krijgt het een nieuwe functie.

Voor meer informatie over deze stichting kunt u kijken op: www.lichtbaken-loosdrecht.nl

Geschiedenis van de kerk

Moederkerk

In de Middeleeuwen hebben de inwoners van Oud-Loosdrecht lange tijd geen eigen kerk. Ze zijn aangewezen op de kerk van Loenen aan de Vecht. Rond 1330 krijgt Oud-Loosdrecht een eigen kerk, in laatgotische stijl. Vanaf 1400 heeft Nieuw-Loosdrecht, toen nog Ter Sijpe geheten, ook een eigen kerkgebouw. De kerk van Oud-Loosdrecht staat daarna bekend als moederkerk.

Kerkklok Marie-Anne

In het rampjaar 1672 rooft het Franse leger de klokken uit de kerktoren. De Nederlandse admiraal Cornelis Tromp gaat enkele jaren later op vergelding. Hij stroopt de Franse kust af. Zijn buit: uitsluitend kerkklokken. Een van deze klokken hangt in de kerk van Oud-Loosdrecht en heeft de naam Marie-Anne.

Gift van de koning

Het is 19 april 1843 als Maria Joanna Louisa Alewijn de eerste steen legt voor de bouw van de huidige kerk. Ze is de dochter van de ambachtsheer. De nieuwe kerk wordt op dezelfde plaats gebouwd als de oude. Ruim een jaar later, op 28 juli 1844, wordt de kerk ingewijd.

De kosten voor deze nieuwe kerk bedragen ruim 23.000 gulden. Een flink bedrag. Gelukkig ontvangt de gemeente hiervoor steun van anderen, waaronder van Koning Willem II.

Adres: Oud-Loosdrechtsedijk 230

Voor vragen kunt u de commissie benaderen via de scriba: scriba@sijpekerk.nl