Verrijking

Ik heb vanaf jongs af aan geen dag getwijfeld aan Gods bestaan, al heb ik in mijn tienertijd wel getwijfeld of ik een leven als christen wilde. Ik besefte dat als ik zou kiezen voor een levensstijl waar God centraal zou staan, dat daar ook consequenties aan hingen. Toen de meiden met wie ik jarenlang zondagsschool en catechese had gevolgd, ineens besloten om belijdenis te doen, wist ik dat ik de knoop moest doorhakken: als ik het nu niet doe, dan ga ik het nooit meer doen. Ik besprak mijn twijfel om belijdenis te doen met dominee Meertens, en hij gaf mij een metafoor: Je trouwt ook niet altijd als je in de ‘verliefde fase’ van je relatie zit. Zo kan je ook belijdenis doen als je niet in de ‘halleluja-fase’ van je geloof zit. Ik besloot er op het laatste moment toch voor te gaan, en dit voelt tot op de dag van vandaag nog altijd als een verrijking van mijn leven. Langzaam maar zeker begon mijn relatie met God te groeien, net als mijn relaties met christelijke jongeren (en ouderen) naarmate ik ook steeds meer actief betrokken raakte bij de Sijpekerk.

Vooral in muziek heb ik God echt leren ervaren. Ik luister en zing bijna niets anders dan aanbiddings- of gospelmuziek. Als ik (het liefst samen met de Sijpekerk!) God aanbid, voel ik dat als de reden van mijn bestaan: dit is waarom ik leef, om in Gods aanwezigheid te zijn. Wat dat betreft is mijn manier van stille tijd meestal dan ook niet zo stil. Het nummer ‘Here in my life’ van Hillsong is één van de vele nummers die ik vaak heb gezongen achter mijn eigen piano. Het refrein zet me stil bij het feit dat je altijd, elke dag weer opnieuw, kan terugkeren bij God.

Strijden voor rechtvaardigheid

Mijn geloof heeft een grote invloed op mijn levenshouding. Ik heb altijd al een sterk gevoel voor rechtvaardigheid gehad. Vaak heb ik me geroepen gevoeld om op te komen voor hen die dat nodig hebben. Ik geloof dat God ons helpt om te strijden tegen onrecht, en dat dit begint bij het openen van onze ogen ervoor. “Break my heart for what breaks Yours, everything I am for Your Kingdom’s cause”. Is een tekst uit het lied ‘Hosanna’ van Hillsong, en deze raakt mij keer op keer. Breek mijn hart, maak het onrustig, maak mij boos en maak mij verdrietig; dit zijn dingen waar ik voor bid. Ik geloof namelijk dat woede en verdriet ons kunnen aanzetten tot verandering.

Soms lijkt het wel onmogelijk om het ‘perfect’ te doen…

Als ik denk aan onrecht denk ik onder andere aan vervolging, gedwongen prostitutie, uitbuiting en ga zo maar door. Dit kan mij soms moedeloos maken, gezien ik natuurlijk niet in mijn eentje alles tegelijkertijd kan stoppen. En soms lijkt het ook wel onmogelijk om het ‘perfect’ te doen. Maar gelukkig geeft dit mij meestal juist veel kracht. Ik kan mij namelijk wel focussen op wat mij raakt. En als iets ons beweegt, geloof ik dat we daar wat mee moeten doen. God legt niet voor niets iets in ons hart.

Mijn hand in de Zijne

De afgelopen jaren heb ik mijn ogen en hart bijvoorbeeld geopend voor het onnodige dierenleed in de vlees- en zuivelindustrie. Toen ik de schaal van dit lijden tot mij door liet dringen, besefte ik dat ik geen enkel goed argument meer kon bedenken om hier nog aan bij te dragen. Ik leef en eet daardoor nu volledig plantaardig. Ook probeer ik op steeds meer andere vlakken zo rechtvaardig mogelijk te leven. Laatst heb ik me aangemeld voor de Mudraise, waarbij ik geld inzamel voor International Justice Mission. Deze organisatie zet zich in om onder andere moderne slavernij en mensenhandel tegen te gaan. De christelijke levensstijl wordt minder moeilijk na te streven met mijn hand in de Zijne. God geeft mij de kracht om tegen de stroom in te durven zwemmen, ook al blijft dat soms moeilijk.

Last modified: 5 mei 2021