Zondagsschool bij oma

Ik ben opgegroeid in Friesland en ik kan me nog goed herinneren dat we zondagsschool kregen in het huis van mijn oma. Ik woonde in een atheïstisch dorp en de kerk en christelijke school lagen op 5 kilometer lopen in een ander dorp. Voor de zondagsschool kwam de meester naar het huis van oma, waar we met zo’n 10 kinderen de verhalen hoorden over Jezus. Dat was de eerste keer dat ik over Hem hoorde. Mijn oma was een gelovige vrouw en zij was een groot voorbeeld voor ons.

Het is een soort levenswijze en je hoopt dat mensen het aan je zien.

Kiezen

Mijn ouders kozen bewust voor een christelijke school, catechisatie en aansluiting bij een kerk. Hierdoor groeide ik als het ware met het geloof op. Als afronding van de catechisatie heb ik belijdenis gedaan. Dat was in onze kerk altijd een feestelijke gebeurtenis met Pasen. Over Jezus vertellen doe ik misschien te weinig, daar voel ik me wel in tekortschieten. Het is een soort levenswijze en je hoopt dat mensen het aan je zien.

Samen zingen

Jezus is voor mij zeer vertrouwd. Iemand die dichtbij is, die met je meeloopt. Hij is ook op aarde geweest en heeft het leven meegemaakt. Nu in deze tijd mis ik het zingen en de contacten in de kerk. Daarom wil ik meegeven aan de Sijpekerk: blijf naar elkaar omzien, voor zover dat met de maatregelen mogelijk is. In het bijzonder ook naar hen die alleen wonen en geen klankbord hebben.

Last modified: 17 maart 2021