Basiswoorden geloof

Ik ben Goof van Jaap van Goof. Mijn vader was bakker in Oud-Loosdrecht. Hij was van vrijdag op zaterdag de hele nacht aan het bakken en bracht tot zaterdagavond laat brood rond. We waren lid van de Hervormde Kerk in Oud-Loosdrecht, gingen daar eigenlijk automatisch heen. Het hoorde erbij. Ik ben daar gedoopt, ging naar de zondagsschool, heb belijdenis gedaan, ben daar getrouwd en we hebben de kerkdeur daar dichtgedaan. Basiswoorden van mijn geloof zijn: vertrouwen, hoop, trouw, saamhorigheid en liefde.

Vertrouwen

Vertrouwen, dat er in elke situatie weer een nieuw begin is. Zonder geloof zou mijn vertrouwen in de toekomst op deze aarde en erna veel moeilijker zijn. Ieder mens is ten diepste egoïstisch, maar zonder geloof zou dat nog meer zijn omdat je dan een los individu bent zonder saamhorigheid. Zelf merk ik dat ik de kerk nodig heb. Daarbij zeg ik niet dat als je niet naar de kerk gaat, dat je geen goed mens bent. Het gaat voor mij meer om hoe een mens als persoon is, dat kunnen ook niet-gelovigen zijn. In mijn geloof hoef ik niet alles te verklaren, te begrijpen. Dingen van de wetenschap, bijvoorbeeld het ontstaan van de aarde, hoef ik niet precies allemaal te snappen. Ik kan vragen hebben maar daarnaast blijven geloven in de Vader, Zoon en Heilige Geest. Zelf kan ik dat accepteren, dat je niet alles kunt verklaren, maar dat kun je anderen niet geven.

Hoop

Hoop, op een volmaakt leven na de dood. Dat geeft perspectief voor het leven hier op aarde. Zelf heb ik een positieve inslag, ik zie het glas eerder halfvol dan half leeg. Bij elke tegenslag heb ik hoop dat het wel weer goed komt, terwijl verdriet daarnaast kan blijven staan. Ik zie veel zegeningen om me heen. Probeer te kijken naar wat ik wel heb in plaats van naar wat ik niet heb. Ik vind ‘tevreden’ een mooi woord.

Trouw

Trouw zijn, in relatie tot je medemens. Oog voor elkaar hebben, naar elkaar omzien. Trouw vind ik ook belangrijk in het kerkenwerk. Ik heb me jaren ingezet voor het jeugdwerk, ben kerkrentmeester geweest, zat in het provinciale bestuur daarvan, was scriba in Oud-Loosdrecht en ben ouderling. De taken waarbij je iets moet regelen, liggen mij goed. Zo maak ik nog altijd de notulen van veel kerkelijke vergaderingen. Voor die taken werd ik gevraagd en daar ben ik eigenlijk steeds ingegroeid. Doordat ik deze taken op me heb genomen, ben ik ook gegroeid in mijn geloof. Door deze taken word ik eigenlijk op een positieve manier gedwongen om me ergens in te verdiepen.

Ik bereid me graag goed voor op vergaderingen en bezoekjes. Dan maak ik vaak gebruik van het boekje ‘Het woord bij de hand’. Daar heb ik veel aan omdat ik niet iemand ben die veel Bijbelteksten uit zijn hoofd kent. Regelmatig hoor ik iets in een preek of lees ik in een dagboek iets wat ik net op dat moment nodig heb of weer kan doorgeven. Daarom vind ik het ook belangrijk om regelmatig zelf in de Bijbel en in bijvoorbeeld een dagboekje te lezen en trouw naar de kerk te gaan. Als je belooft dat je iets doet, moet je het doen. Ook in kerkenwerk. Tijdens een huisbezoek merk je dat mensen het fijn vinden als je komt. Het is fijn om iets van iemand te krijgen, maar nog mooier is het om aan iemand iets te geven. De warmte die je terugkrijgt geeft voldoening.

Saamhorigheid

Saamhorigheid en zorgvuldigheid vind ik belangrijk in de kerk. Jong en oud samenbrengen op de startdag vind ik heel mooi, het kan me ontroeren. Saamhorigheid, oog hebben voor iedereen, voor elkaar opkomen. Het initiatief bijvoorbeeld, om de oudere mensen die niet op de startdag zelf aanwezig kunnen zijn een bloemetje te brengen, vind ik prachtig. Ook in het hele proces van samengaan met Nieuw-Loosdrecht – het verkopen van het gebouw van Oud-Loosdrecht en daar een bestemming voor zoeken –hebben we steeds voor ogen gehad dat zorgvuldigheid en saamhorigheid voorop moeten staan.

Liefde

Liefde voor m’n gezin, familie en vrienden, maar ook voor de kerk als instituut en voor geloofsgenoten. Ik probeer goed te luisteren in plaats van veel zelf te willen zeggen. Ik vind het belangrijk om met iedereen om te gaan. Dus ook met mensen die anders denken, die op een ander niveau zitten. Zo ook in de kerk, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je met elkaar door één deur kan. Dat je elkaar waardeert om elkaars kwaliteiten, elkaars goede kanten. We kunnen niet allemaal hetzelfde zijn. Dat is binnen een bedrijf zo, maar ook in de kerk. Laten we vooral vertrouwen in elkaar hebben en vergevingsgezind zijn. Laten we hierin Jezus als voorbeeld nemen en met een positieve blik kijken naar de zegeningen om ons heen.

”Vandaag keek ik naar buiten en verwenste de regen die viel,
vandaag bad een boer wanhopig voor zijn akkers met hart en ziel.
Mijn weekend valt in het water, ik kan er wel om janken,
terwijl de boer zijn armen opheft om voor de wolken te danken.
De wekker ging op maandag en ik verwenste de sleur van mijn baan,
de monteur van hiernaast is ontslagen en ziet al zijn hoop vergaan.
Was het maar al vakantie, dan kan ik lekker lui leven,
hij weet niet of hij vanavond zijn gezin te eten kan geven.
Ik verwenste mijn lekkende dak en gras dat ik nog moest maaien,
terwijl in het centrum een dakloze in een vuilnisbak staat te graaien.
Mijn auto is aan vervanging toe, hij is al erg oud,
de dakloze kruipt weg in een portiek, want hij heeft het zo koud.
Al zijn mijn ogen vaak verblind, ik word omringd door zegen,
een baan, een huis en ook…. de regen.

Last modified: 2 maart 2021