Op 24 december 2017 kwam ik voor het eerst in de Sijpekerk. Het is een grote stap om terug te keren naar de kerk. Ik leefde ruim tien jaar zonder God. Leven zonder God maakt niet gelukkig.

Over God en Zijn werk wil ik iets vertellen, niet over mijzelf. Door genade van God is mijn leven veranderd. In 1 Korinthe 6:11 herken ik dat proces;… maar u bent gereinigd, u bent geheiligd, u bent rechtvaardig verklaard in de naam van de Heer Jezus Christus en door de Geest van onze God.

Als je in de naam van de Heer Jezus rechtvaardig wordt verklaard, dan is dat voor 100% voltooid. God ziet mij alsof ik nooit wat fout heb gedaan. Wat een geruststelling! Dat werk is helemaal af, door de komst van de Zoon van God naar de aarde. “Hij die de gestalte van God had, hield Zijn gelijkheid aan God niet vast, maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.” Filippenzen 2:6-8.

Maar reiniging en heiliging begint pas na de rechtvaardiging of redding. Dat is het werk van de Geest van God. Het is werk in uitvoering. Best confronterend en pijnlijk af en toe en vol onzekerheid. Daarom durf ik daar inhoudelijk niet zoveel over te vertellen. Zodra ik denk dat ik snap hoe het moet, merk ik dat ik het in eigen kracht niet kan volhouden. Als je denkt dat je het ‘kunstje’ onder de knie hebt, juist dan val je keihard. Het troost mij om te weten dat geloofsstrijd ook geloof is.

Als God van je houdt wil Hij je ook spreken. Hij wil tijd met je doorbrengen. Gebed is onmisbaar voor een relatie met Hem. Dat moet ik leren met vallen en opstaan. Ik ben heel blij met de wekelijkse gebedsbijeenkomst op donderdagavond in het koor van de Sijpekerk. Dat steunt mij enorm. We besluiten onze gebeden daar, met het bidden van het “Onze Vader”. In dat gezamenlijk gebed noem ik God niet “mijn Vader” maar “onze Vader”. We hebben elkaar daarbij nodig!

In deze crisistijd ben ik blij met een online-Bijbelkring. De kring is gestart met een training in discipelschap. Graag nodig ik je hiervoor uit. Door deze training leer je om te vertellen over Christus Jezus. Van je geloof vertellen gaat nooit zomaar vanzelf. Maar je kunt het leren. Ik heb gemerkt dat het mij vreugde geeft als ik iets kan delen met anderen over het reddingsplan van God.

Wat zou je aan de gemeente Loosdrecht op dit moment willen meegeven?

Ik wil vooral wat meegeven aan de jeugd: Zoek eerst het Koninkrijk van God! Zoek dat eerst, als je jong bent. Nu zit je nog niet zo vast aan allerlei materiële dingen. Buiten God is er zoveel wat jou op wil slokken. Dat kan de richting van je leven bepalen, maar daarmee loop je van God vandaan. Misschien droom je van een geweldige carrière en veel geld. Of je wil een bekende vlogger of zanger worden en met weinig moeite veel verdienen. Het is zo geweldig dat je nu nog de mogelijkheid hebt te kiezen voor een heel avontuurlijk leven met God. Als je verbonden wordt aan Hem word je juist innerlijk vrij. Je wordt vrij om je leven mooi in te vullen zonder overheerst te worden door angst of onzekerheid, teleurstelling en allerlei narigheid. Door innerlijk vrij te zijn, kun je pas echt gaan genieten van het leven.

Lees je Bijbel en bid elke dag.

“En als je al wat langer op weg bent in het leven en je denk mijn leven zit muurvast en je ervaart op dit moment niets van God; Hij wacht op jouw hulpvraag!” Op elk moment in je leven mag je opnieuw beginnen bij God. Vanuit God gezien is het altijd mogelijk om jou te vernieuwen, je levend te maken en veel vreugde te geven. Lees je Bijbel en bid elke dag.

Last modified: 13 januari 2021