Van huis uit ging ik met mijn ouders in Nieuw Loosdrecht naar de Gereformeerde kerk.
Met Anneke ben ik mee gegaan naar de Hervormde kerk. Ze ging al met een vriendin naar de kerk, terwijl haar ouders niet zulke trouwe kerkgangers waren.
Vanaf dat zij op 17 jarige leeftijd in mijn leven kwam, is ze altijd een stimulans voor me geweest. Samen denken we steeds meer na over het geloof, discussiëren over onderwerpen. We lezen elke dag samen uit een Bijbelsdagboek.
In Oud Loosdrecht ben ik bij veel begrafenissen aanwezig geweest. Tijdens zo’n dienst kan een mooi lied me, nu ik wat ouder ben, emotioneren. Ik denk dan: “wat mooi, die mag naar Jezus toe”.
Ik ben grootgebracht in een zakelijk, hardwerkend, nuchter gezin.
Vroeger werkte ik 6 dagen per week en was ik daardoor op zondagmorgen nog wel eens met andere dingen in m’n hoofd bezig. Dan had ik meer aan de avonddienst dan aan de morgendienst. Nu ik 68 ben, heb ik meer rust in mijn leven en kan ik op zondagmorgen beter luisteren.

Of ik wel eens getwijfeld heb? Ach ja, in mijn jeugd wel. Maar ik heb altijd geloofd.
14 jaar ben ik kerkrentmeester geweest. Dan kom je binnen de kerk ook wel eens voor lastige situaties te staan. Je bent allemaal vrijwillig aan het werk. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Ik denk dat je altijd moet zoeken naar oplossingen en bereid moet zijn om ondanks onenigheid toch weer samen te werken en naast elkaar in de kerk te gaan zitten.

En tijdens moeilijke periodes in mijn leven? Ik heb heel wat heftige momenten in mijn leven meegemaakt. Als brandweerman, maar ook in mijn privéleven. Ik ben gezegend met een nuchter karakter, en raak niet snel in paniek. Ook niet tijdens een ongeluk of een operatie. Dan doe ik wel schietgebedjes, ik kijk altijd “omhoog”.
Je moet roeien met de riemen die je op dat moment hebt.
Een bijzonder moment was dat ik in 2008 na de operatie door een zwaar ongeluk uit de narcose ontwaakte met Anneke en Tilly naast mijn bed en spontaan begon te zingen: “Ik wil u o God mijn dank betalen”, (Gezang 390).

Heb je nog andere lievelingsliederen? Ja, een van de eerste psalmen die ik als kind op school moest leren: Psalm 84:12 “Opent uwe mond, eist van mij vrijmoedig.” Anneke zegt dan grappend dat ze wel snapt waarom ik dit lied mooi vindt: ”Je kan inderdaad moeilijk je mond houden”…. 😉
Prachtig vind ik ook Gezang 111 in de oude berijming: “De dorre vlakte der woestijnen, zal zich verblijden eindeloos. De zandzee zal herschapen schijnen, want bloeien zal zij als een roos”.

Als iemand interesse toont het geloof dan vertel ik daar zeker over. Maar dat moet dan wel op mijn pad komen. Ik heb geen schaamte om over mijn christen zijn te vertellen.

Als je me vraagt wat ik tegen de gemeente van Loosdrecht zou willen zeggen, dan dit.
Het is heel mooi om te zien dat mensen in deze tijd meer initiatieven nemen. Er wordt meer naar elkaar omgekeken, oudere mensen opbellen bijvoorbeeld. Ook prachtig vind ik het hoe die jongens de kerkdiensten via Youtube kunnen streamen en zich daar voor inzetten.
Ik vind het mooi om te zien dat er op een andere manier meer onderlinge verbinding is. Laten we hier mee door gaan als deze situatie weer over is, laten we dan ook nog meer gemeente zijn. Niet dat iedereen vooral contacten heeft in zijn eigen “clubje”.
Laten we niet te beperkt kijken, maar elkaar opnemen en er naar streven om één lichaam van Jezus te zijn.

Last modified: 13 januari 2021